Öka ribban som Prylnörd

Hej på er!

Det var längesedan jag skrev något här med. Hela #GetFitNerd kanske är lite smått inaktiv på bloggandet men ibland så dyker det ju upp något nytt i alla fall som kan inspirera andra nerds som oss.

Själv har jag faktiskt tagit ett bra tag i min träning och löper en hel del nu för tiden. Det är nästan bara löpning som gäller men har även börjat att fundera i banorna kring Triathlon nästa år kanske. Jag och en kompis funderar även på att springa Loch Ness Marathon 2015. Vi får väl se hur det blir med den punkten.

Just nu så är vi tre grabbar nördar allesammans som satsar på att ska inom loppet av en månad springa Kretsloppet i Borås och sedan även Malmö Halvmaraton. Det blir 3e gången jag springer det loppet i rad nu. Dock så är det väldigt dålig uppslutning kring loppet i år och väldigt få anmälda.

Jag och en kompis har tränat stenhårt i sommar. De dagar då det var 30 grader varmt ute var vi ändå ute och sprang flera gånger efter jobbet. Vi var väldigt noga då med att dricka mycket vatten under dagen samt ta med oss vatten ut. De varmaste dagarna valde vi att springa ute vid Sisjö området och efter löpningen tog vi oss ett dopp i Sisjön. Det var extremt skönt och man slapp alla eftersvettningar.

 

Endo statistik

TomTom board

Nu har vi precis börjat att simma också ett pass i veckan efter vårat långpass för att mjuka upp musklerna.

Men så till titeln då! Kände under sommaren att det behövdes extra inspiration så började med att köpa ett par nya skor. Ett par Asics Gel-Kayano 20 som jag fick tag på till halva priset! Helt underbara skor faktiskt. Förut hade jag ett par Asics GT-2170. Ingen superstor skillnad mellan dessa egentligen men kände att de gamla börjat bli hårda och slitna. (Kändes tydligt i benhinnorna)

Men det räckte ju inte. Jag  och kompisen började diskutera kring pulsklocka. Och då blev jag mer och mer sugen men hade inte tänkt köpa någon men började kolla lite. Det slutade med att jag la ner flera timmar i veckan på att läsa om olika klockor. Fram och tillbaka, fördelar och nackdelar med alla klockor. Tillslut så bestämde jag mig för att köpa en i alla fall och ”låna” av mig själv till den. Sagt och gjort så beställde jag den. Det blev en TomTom Multisport Cardio. Det är en pulsklocka som fungerar för löpning, cykel, simning m.m. Har använt den ett 10 tal gånger nu och den känns riktigt bra. Det som var det stora pluset med denna var att den inte hade något pulsband utan den mäter pulsen under klockan genom att mäta blodflödet i armen!
Den mäter dock inte pulsen vid simning vilket är lite synd och simningsfunktionen är jag inte helt nöjd med då den inte får med riktigt alla sträckor alltid.

TomTom Multisport

 

I veckan så lyckades jag med min nya klocka att sätta ett nytt Person Bästa på 5 km! Det kändes extremt jobbigt men ändå skönt att klara av det. Slog mitt gamla rekord med 50 sekunder!

Personbästa

IMG_4429

Målet nu är att få en bra tid på Kretsloppet i Borås och att slå mitt rekord på Halvmaraton i Malmö. Sen så blir det att träna inför Göteborgsvarvet 2015!

Men först så ska jag dra på semester i Grekland!

Over and Out Amigos!

/DalRot

 

About DalRot

Lives in Gothenburg and works as a Productionsupporter in an Ericsson DC

Kommentera

