T minus 74 dagar och 15 timmar…..

Nu när GetFitNerd går in i 2.0 så tänkte jag att detta är perfekta stället för mig att skriva om min resa mot mitt första maraton som kommer gå av den 13 september i Helsingborg. Jag sprang ett halvmara förra året men nu är det dags för nästa distans och varför inte köra på ett maraton. Det är med blandade känslor som jag längtar tills den 13 september och starten på ett väldigt långt äventyr.  Då detta är mitt första maraton så är målet endast att komma i mål och njuta ev resan dit. Så tanken är att jag kommer skriva om min resa till startlinjen och självklart kommer ett inlägg efter loppet med alla känslor.

Mitt upplägg är just nu att springa 3-4 gånger i veckan där jag springer minst ett distanspass och ett intervallpass. Träningen blir kanske inte så som man vill ibland då man jobbar skift och det är båda natt och dagspass. Sen ska jag även tillägga att jag har två små söta ungar där hemma samt en sambo som vill umgås lite med mig också. All styrketräning kör jag hemma med min järnkula (kettlebell) på 12 kg. Järnkulan och kroppen är allt jag behöver för att träna den styrkan som jag behöver för att springa ett maraton och samtidigt kan jag umgås med familjen, kanske även inspirera dem till att träna med mig.

I lördags (28/6) sprang jag mitt första långpass för säsongen med min nyinköpta ryggsäck där jag kan ha vätska och lite mat. Totalt blev det 22 km på dryga 2 timmar och 30 minuter. Väskan satt som den skulle och jag är verkligen supernöjd med mitt inköp. Det som jag saknade på långpasset var lite kolhydrater för jag kände hur min energinivå sjönk rätt drastiskt efter 15 km. Men jag tar lärdom från alla pass och testar nya saker varje gång som jag är ute i spåret, något ska väll bli rätt med tiden. Annars så kändes det som att kroppen klarade av distansen och kände inga större smärtor heller. Under söndagen och måndagen har jag känt mig lite öm men ingen smärta vilket är väldigt skönt. Ska försöka komma ut på en liten runda imorgon och se hur kroppen tar emot löpningen. Om löpningen inte skulle funka imorgon så kommer jag ta mig hem och leka med järnkulan istället. Det värsta under långpasset var mina ömma lår så jag vet att jag måste lägga mer fokus på min benstyrka så jag orkar springa längre och snabbare.

Kan även tillägga att jag lägger upp en del bilder på min instagram om min löpning samt min träning och jag använder alltid hashtagen #GetFitNerd om ni vill se bilderna och vill ni följa mig så är det bara att söka på ibjorn så ska ni se en skäggig pågadrull.

Hoppas att ni följer med på resan och samtidigt kanske ger mig tips, tricks och inspiration att fortsätta under de dåliga dagarna, vi alla vet att de dagar kommer dyka upp. Ska försöka få upp 2-3 inlägg i vecka och jag hoppas att jag inte kommer glömma bort detta.

20140630-184647-67607947.jpg

Kommentera

