90 dagar med p90x

Då mitt jobb kräver en hel del uppmärksamhet det senaste halvåret så har jag haft svårt att hålla min kost och kunna träna så min löpning har tyvärr också blivit nedprioriterad.

Som den internet-nörd man är så fick jag tipset på reddit att testa en lite hårdare träning för att komma i form och efter lite research på youtube så bestämde jag mig för att testa p90x som är ett hårt schema med kost och träningsvideos. Det finns massor av liknande program så jag säger inte att detta är det bästa eller heller det optimala sättet att komma i form men det passar mig som har begänsat med tid och behöver ett slags schema för att motivera mig, att allt görs hemma med är perfekt då jag kan köra detta på hotellrum eller hotellgym då jag är på resande fot.

Men får ett gäng dvd:er och info som man bara sätter på och följer instruktörens rörelser, alla har amerikanska tuffa namn (ab ripper x.. lol) men är brutalt tunga, de är mellan 60-90 minuter långa och är ibland en pina att komma igenom. Jag har nu kört 1:a veckan och ville efter 3 dagar ta livet av mig pga galen träningsvärk, jag kunde knappt använda armarna men jag bet ihop och körde på. I dag är det dags för vecka 2, jag tänkte posta lite resultat och tips för dem som tittar lite på liknande program eller som vill sätta upp ett eget.

 

/Micke

3 thoughts on “90 dagar med p90x

  1. Jag har själv dragit igenom P90X ett par gånger och blev nyligen färdig med uppföljaren P90X2. Jag gillar båda programmen. Tony Horton gör träningen mycket roligare, en av anledningarna till att jag fastnat för det. Ett tips förresten, såhär på direkten, direkt från Tony himself: http://www.ustream.tv/recorded/25708585 (40 min in)
    P90X (och speciellt P90X2) är inte heller ett program för personer som vill se ”stora” ut… eller som Tony själv lägger fram det, det är inte det mest optimala träningsprogrammet för alla killar mellan 18-32 som är besatta av sina utseenden och hur andra uppfattar dem. Visst, det går att bygga på sig en del med P90X ändå (speciellt om man anpassar programmet efter det ändamålet), men det finns mer effektiva alternativ om man vill se ut som ett köttberg.
    P90X handlar mer om att kunna prestera atletiskt och må bra rent fysiskt, att inte bara bli stark, utan också smidig, få bra balans, kondition osv, man blir bra på många saker helt enkelt (sen går det förstås att anpassa programmen väldigt mycket efter vad man vill uppnå).

  2. P90x:andet blir lite av en kult har man märkt men det är vettiga tips och träning man får genom det. Dock ska man ta alla ”före-efter” filmerna på youtube med en nypa salt, kosten står för det mesta av resultaten där men även nu i veckan 2 märker jag en skillnad i antalet reps direkt.

  3. Ja, visst går det att ifrågasätta en del saker med P90X-svängen, speciellt när folk är så insyltade i det att man inte vet om man kan lita på vad de säger. Men jag tycker Tony Horton själv är förhållandevis ärlig ändå, inom de gränser han kan röra sig som figurehead för det hela då givetvis.

    Han gör ibland reklam för Beachbody i själva träningspassen, rätt skamlöst ibland, men jag har kollat på diverse chatt-sessioner och intervjuer med honom, och det känns som att det budskap han i grund och botten vill förmedla är att det är viktigt att äta och träna regelbundet, oavsett om man nu gör det med hjälp av P90X eller inte.
    Han har också sagt att ”före-efter”-filmerna tyvärr är det mest effektiva sättet att få människor att börja med P90X, eftersom det annars är svårt att förmedla någon uppenbar skillnad till skeptiska, slappa människor.😛 Men om det leder till att folk börjar träna och äta bra, desto bättre tycker jag.

    Sen finns det såklart alla dessa träningsexperter som gärna ifrågasätter P90X på alla möjliga sätt, t ex om muscle confusion bara är säljsnack eller inte. Fast jag tycker egentligen det är skit samma så länge folk får tydliga resultat och mår bättre. Det går säkert att träna mer effektivt och få ännu bättre resultat, men alla har ju inte heller tid/motivation att mala på i perfektionistisk anda på nåt gym hela veckan, och jag tror P90X kan vara ett bra sätt att om inte annat börja lära sig mer om kost och träning som en väldigt bra utgångspunkt för fortsätt träning.

    För mig är det roligaste att själv känna hur man utvecklas, i t ex antalet reps som du säger. Jag har själv förvånats av hur mycket bättre jag blivit, saker jag tvivlade starkt på att jag skulle kunna klara. Det är lite som att levla upp i spelsammanhang.
    Och ja, jag gillar att skriva om P90X (det har varit en betydande del av mitt liv i över ett år nu).😛

Kommentera

