Utmaningen

Söndagen den 9 september var dagen då min vän utmanade mig i en viktminskningstävling som skulle pågå 12 veckor och börja den 10 september. Både han och jag har tränat och försökt att hitta ett hälsosammare sätt att leva våra liv men efter någon vecka har vi alltid gett upp eller bara tröttnat, kanske tappat motivationen.

Det hela började med ett telefonsamtal där min vän berättade för mig att han på måndagen skulle börja med en ny träningsplan som han hade läst i en bok och som skulle vara så jäkla bra. Han var galet pepp och sa att han aldrig har varit så pepp i hela sitt liv. Jag skrattade lite i telefonen och sa att han kommer tröttna efter någon vecka och vara tillbaka där han började igen, det uppskattades inte och då la han fram utmaningen. Utmaningen ser ut så här, vi har invägningar på måndagsmorgonen och den som har tappat mest vikt under den veckan vinner och där med får ett Magic The Gathering Booster paket. Den som vinner hela tävling kommer vinna ett valfritt spel så man är ju verkligen pepp på att vinna hela tävling då vi båda är småbarnsföräldrar och inte har så mycket pengar. Ska även tillägga att vi alltid har varit rivaler när det kommer till tävlingar och tvspel. Jag kan förlora allt bara jag vinner över han.

Min träningsform kommer mest bestå av löpning och lite styrketräning här hemma. Anledningen till att det mest består av löpning är att jag älskar känslan efter man har varit ute och sprungit, tomheten i huvudet och tröttheten i kroppen. Det känns lite som man har startat om systemet och har ett nytt sätt att se världen på. Min vän kommer förmodligen mest spendera sin tid på gymmet. Vi vägde in oss den 10 september och då vägde jag 114kg och min vän vägde 99kg och efter första veckan var avklarade hade jag gått ner till 110 och min vän hade kommit till 97,5 så vi både hade ju en bra start på utmaningen men jag tog hem första veckan.

Tänkte bara snabbt ta och skriva vad jag har för utrustning när jag springer och även vad jag har för mål med min löpning och träning. Utmaningen är ju bara en start motivation som ska få oss att fortsätta i samma spår.

Den ända utrustningen som jag har just nu som är värt att nämna är min Nike Free Run V3.0 som är det skönaste jag har haft på mina fötter. För att hålla kolla på min löpning använder jag Runkeeper appen som enligt mig är den bästa appen för löpning. Jag har dock insett att jag måste köpa ordentliga kläder att springa i då mina blir helt tunga av svett efter ett tag och då blir allt bara påfrestande. Men när lönen kommer in på mitt konto är det jag som köper mig ett par ordentliga löpartights och en ordentlig löpartröja som gör att svetten avdunstar istället för att samla upp det.Har även hittat ett par vantar och en mössa som jag har tänkt att beställa, vantarna har en ficka för nyckeln så man slipper hålla den i handen. Glömde skriva att jag ska köpa en sådan där gul väst så alla bilar kan se mig när jag är ute och springer i mörkret. Måste erkänna att jag är sugen på att köpa en pulsklocka och en massa andra saker som jag egentligen inte kommer behöva, är ju en prylnörd.

Ett av mina mål är att springa 5 km på under 30 minuter och när det är fixat kommer jag att höja det till 1 mil under timmen. Men desto mer man springer desto mer är man sugen på att försöka klara av att springa ett maraton, men jag tror det ligger rätt långt in i framtiden. Dock så kommer jag inte ge upp och någon gång under nästa år ska jag stå i ett startfält till något lopp och springa för glatta livet.

Det är väll dags att stanna upp och be om ursäkt för allt mitt svamlande i detta inlägget. Jag hoppas självklart att ni kommer följa med mig på denna 12 veckors resa och förhoppningsvis kommer jag vinna hela tävlingen. Tanken är att jag ska skriva en massa mindre inlägg om min träning och löpning. Men nu får det räcka för mig ikväll då det är intervall träning imorgon innan jobbet.

 

 

 

Kommentera

