Ett tips på en god sallad!

Hejsan!

Jag skall börja med att säga att det är tråkigt att jag inte har kunnat skriva här så ofta då jag har varit väldigt upptagen den senaste tiden men nu är det ändring på detta vilket gör att jag kan skriva oftare.

Jag har på senaste tiden börjat köra med en grej som heter ”Meatless Monday” vilket helt enkelt betyder att jag inte äter kött på måndagar. För att lista ut vad jag kan äta under denna dag så har jag hittat på olika ideér och en av dem tänkte jag dela med er i detta inlägg.

Kryddig Sallad

Recept:

1st Gullök
1st Jalapeno
1st Grön paprika
2-4 Vitlöksklyftor
1st Paket svarta bönor
4dl Kokt majs eller 400g burk majs
3st Kvisttomater.
1(ca50-60 blad) färskplanta Koriander

Sallads Dressing

1msk Spiskummin
3msk olivolja
2-3krm salt
1st lime

Steg 1:
Skölj alla ingredienser(speciellt burkmajs) utom koriandern, koriander har extremt lätt för att fastna i saker då det är fuktigt/blött vilket gör att om man börjar med att stoppa blöt koriander kommer det att fasta i skålen bara.

Steg 2:
Börja steg 2 med att finhacka gullöken och vitlöken och stoppa dem i en skål.

Steg 3:
Rensa Jalapenon och paprikan (Obs! noggrant ingen kärna får följa med) och sedan finhackar du dem och lägger dem i skålen.

Steg 4:
Nu kan du skölja och hacka koriandern och tomaterna samt blanda in bönorna och majskornen.

Steg 5:
Salladsdressingen är simpel. Ta en skål och blanda olivolja,salt och spiskummin, rör sedan om och pressa ner 1st lime.
Häll sedan dressingen i skålen och rör om.

Denna sallad kan ätas på flera olika sätt det vanligaste är med kokad quinoa och salsa,Tortilla bröd eller serveras till en valfri köttbit.

TIPS!

Bästa sättet att hacka lök utan att gråta är att ställa sig under köksfläkten som förstås skall vara igång, 
den suger då ut de ”gaser” som gör att man vill gråta det är inte 100% felfritt men absolut bättre än allt annat jag testat.

Med vänliga hälsningar

Johan Engström

Kommentera

