Vetenskapen (teorin) bakom lowcarb

Ni har alla sett dieterna som finns: atkins, tallriksmodellen, gi, lc, lchf, iso, viktväktarna osv. De är mest olika sätt att hantera ett intag av kalorier men just low carb dieterna innebär att du lurar kroppen att fungera på att speciellt sätt.

LC betyder att du inte äter kolhydrater, dvs du ingen pasta, ris eller bröd. (Jag är en stor älskare av just mackor har sjukt svårt med detta)
Du äter istället  bara proteiner, fisk, kyckling, kött, mjölkprodukter, grönsaker låga på kolhydrater som tex sallad eller bönor.

I början låter det som en kass idé då man faktiskt gillar kolhydraterna och man behöver dom vid större ansträngningar (marathon, vasalopp, långa dagar osv) men avsaknaden av dom framkallar det som kallas för ketos.

Ketos är när kroppen börjar gå in i svält, den börjar då att kannibalisera på sig själv, dvs konsumera fett, muskler och den energi som finns, men du matar ju kroppen med proteiner så istället för musklerna så börjar man förbränna fett. Fett bryts ned och levern producerar ett ämne som försöker kompensera för bortfallet av glukos (socker). Om ni gillar kemi så kan ni plugga vidare på det via wikipedia

Många dieter påstår att du kan äta hur mycket du vill men det stämmer inte riktigt, det är bättre att hålla nere portionerna och behålla det dagliga intaget av energi (ca 2000kcal). Det gör det enklare sen att gå ifrån dieten och börja äta balanserat (om du vill).  Detta är dock olika från person till person, vissa kan äta mera och ändå gå ned i vikt pga ketosen men man får testa sig fram vad som funkar.

Du kan köpa mätstickor på apoteket som mäter när du är i ketos, det tar ca 3 dagar av inga kolhydrater för att uppnå detta. (du kan också få en andedräkt som en drake)

Det finns bieffekter, trötthet, grinighet, att du känner dig korkad eller allmänt hängig,  det brukar gå över, se bara till att få i dig mycket  vatten samtidigt. Om det inte hjälper så kan du testa LCHF.

LCHF är low carbs men du ökar intaget av fetter, det gör att hjärnan har lite extra bränsle att använda, detta funkade för mig då jag blev elak som fan av vanlig LC.
Till exempel så istället för 3 ägg till frukost, dra på en stor sked majonäs till det eller en rulle fet ost och skinka (med mayo, yum!).

Det intressanta med LC är att det påverkar hur mycket insulin kroppen producerar då den inte behöver bryta ned sockret från kolhydraterna längre, många dieter förespråkar just en jämn kurva i insulinproduktionen för att inte få de där dalarna när kroppen blir låg på socker och man plötsligt blir trött. Du ska då äta jämt under hela dagen, dvs ett par mellanmål mellan frukost, lunch och middag.

Som med alla dieter om du mår dåligt kontakta din läkare.

Jag avslutar med ett snabbt recept på min främsta ersättare till kolhydrater, detta funkar till kyckling, lax, kött… ja allt!

Broccolimos!

1 påse broccoli
1 tsk salt i vattnet
Koka upp, låt koka i ca 3-4 minuter
Häll allt i en bunke
Stavmixa rubbet
Tillsätt grädde (så det blir mindre fast, creme fresh funkar med, kelda med)
peppar, salt (annan krydda du gillar)
Tillsätt en klick smör

ÄT!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s