Sockerberoende

Hur gick jag från att vara aktiv ishockeyspelare till att knappt orka gå till skolan och ha ett nästan dödligt högt BMI på 39,1 ?
Sockerberoende! 


Socker är så beroendeframkallande som man kan tro. För mig började allt med att jag mådde dåligt och vantrivdes i min klass och på min skola i högstadiet, det låter dumt av mig att ens skriva det på det sättet men det är där det började och det ser jag nu. Jag hade precis börjat få bidragspengarna från mina föräldrar så att jag hade råd att spendera pengarna på godis och annat. Jag skulle kunna rabbla fram en exakt och lång historia om hur allt blev som det blev men jag skall för eran skull göra mig lite kortare.
Jag blev väldigt illa behandlad under högstadiet vilket ledde till att jag spenderade mer och mer av min hål med att vara på konsum eller springa runt i närområdet. Under 7an på högstadiet förstördes mitt högra knä av en skada på en hockeyträning vilket ledde till att jag fick tillslut lägga ned med hockeyn. Som en hockeyspelare äter man mycket kolhydrater för att orka träna såpass hårt som man gör och jag förstod aldrigt det där riktigt. Jag fortsatte att äta som en hockeyspelare och det var vid denna period som jag började bli en gamer på riktigt, jag fick min första dator och Half-life 2. Mina få vänner började också visa intresse för att spela spel och tillslut blev det att vi började lana ganska ofta. Ni vet vad LAN innebär när man är yngre…..GODIS,LÄSK OCH CHIPS!

Jag hade dock inget intresse för varken godis eller chips utan jag drack bara Jolt Cola under lanen och det började med att man drack kanske 4 burkar på ett lan. Efter några månader så började jag dricka mer och mer cola och efter första läsåret på högstadiet var jag extremt beroende av socker och kolhydrater. Jag kunde äta 1-2 tallrikar bara med pasta per dag och dricka 2-3 liter cola per dag. Som ni nog förstår vid detta laget så gick det fort.. på bara 3 månader så gick jag från att dricka läsk igång i månaden till 1 gång varje dag.

Jag mådde illa så fort jag inte fick i mig socker och koffein jag var tvungen att köpa med mig Cola hem och gömma flaskor utomhus för att jag skulle orka sitta på bussen på morgonen och vänta tills Konsum öppnade klockan 9 för att jag inte skulle må dåligt. Detta blev bara värre och värre tillslut så var det inte bara burkar som låg i snöhögarna och buskarna.. det var 50cl och 1,5l flaskor. Jag var helt manisk.
Ett sockerberoende är som en matstörning, man anstränger sig så hårt för att dölja att man är beroende. Alla frågar om man har problem men man vaskar bort det på engång. Tillslut förstod mina föräldrar och andra människor i min närhet som pågick men då var jag för extremt beroende att det gick inte för mig.. jag började bara gömma flaskor bättre och satt och drack på bussen för att tömma flaskan innan jag kom hem… detta pågick från 2008 till 2011. Varje dag.

Som ni vet om hälsa så är detta inte bra, man riskerar massor med sjukdommar t.ex. diabetes. Jag blev varnad om det från folk men det funkade inte..Sockret var min drog.
Jag satt då jag började skriva denna artikel och funderade på ett ungefär hur mycket jag har druckit under den perioden jag var beroende. Så nu skall ni få statistik..

Jag beräknar att då mitt beroende blev så pass allvarligt att jag drack över 1 liter om dagen fram tills jag slutade. Jag har kollat igenom att läsa gamla notböcker att jag blev allvarligt beroende i början på maj 2008. Jag slutade dricka samma mängd socker den 16 oktober 2011.
Den tidsperioden är 40 månader och 16 dagar och nu skall jag bara göra en ungefärlig beräkning.

1 liter cola är 420kcal jag fick i mig ungefär 630kcal igenom cola varje dag
Det är 162 gram socker.
1,5 liter cola kostar ~16kr
Jag var beroende ungefär 1216 dagar.

Antalet kcal: 766 080 kcal
Socker i vikt: 196992g (196,992kg)
Pengar spenderade: 19 456kr

Detta är ca siffror.

Detta gjorde att jag våren 2011 vägde 121kg, i mars så fick jag problem. Jag var på skolan och det kändes som att något exploderade inom mig. Jag fick extrem smärta i hela magen och det kändes som att revbenen krossades och jag höll på att tappa andan. Jag for till vårdcentralen där dem sade att jag förmodligen hade haft en allvarlig astma attack. Från den dagen bestämde jag mig för att nu fan måste jag göra något åt detta.. det kan inte hända igen. Men ni kan nog gissa att det bara gick några dagar innan jag var tillbaka igen. i Juni så vägde jag in mig på 119kg. I juni flyttade jag tillbaka till Luleå från Haparanda och jag tog det lungt hela sommaren och vilade min hjärna och slappnade av.. sedan till hösten flyttade jag tillbaka och då bestämde jag mig jag skulle försöka ta mig ur den depression jag haft i 5 år genom att göra något extremt. Jag skulle börja kämpa och få min kropp att må bättre. Om inte jag mår bra psykiskt kan man åtminstone må bra fysiskt. För att må dåligt på båda samtidigt är inget jag rekommenderar.. deffinitivt inte! Min födelse dag den 20 september var den deffinitiva vända punkten. Jag var helt ensam då och bestämde mig att det måste bli en stor förbättring för att mitt psyke skulle hålla.. så 2 veckor senare började jag träna och äta nyttigare.. och det har ledat till att jag nu vid skrivtillfälle väger 98,8 kg och mår bättre fysiskt än vad jag gjort på många år.

Jag fortsätter dock att kämpa målet var att jag skulle väga in mig på 80kg på julafton 2012.
Detta är en extremt förkortad version men ifall ni vill fråga något så kan jag svara så gott som jag kan.

Tack för att ni orkade läsa hela detta inlägg
Kom ihåg att oavsett hur illa det än kan vara så finns det alltid en morgondag.

Med❤
Johan

Kommentera

