Kalorier, din poängräknare i ditt IRL-fitness-game

Ok, hoppas du inte sov vid fysiklektionen nu för detta är viktiga grejor.

För att hålla stenkoll på din vikt och exakt vad som behövs för att du ska bli lite smalare varje dag så krävs ett viss mått av räknehuvud men var inte orolig, det mesta finns på webben och i appar så du kan chillaxa och bara följa med.

Kalorier är ett mått på energi, 4184 joule för att vara exakt, dock så är det vi pratar om det som betecknas kcal, vilket är kilo-kalori och för de som kan vårt måttsystem så är det 1000 kalorier på 1 kcal dvs det vi betacknar som 1 kalori är egentligen 1000 kalorier men skit i det, det viktiga är att vi har ett gemensamt mått för saker.

Så hur använder vi våra nyvunna kunskaper då? Jo en enkel formel för viktnedgång är att göra av med mer energi än vad du får i dig, dvs om du proppar i dig en pizza så kan du potentiellt sett springa 1,5 mil på den energin, lägg till 2 öl på det och du kan köra på i hela 2 mil. (teoretiskt!!, försök inte på detta!)

Kroppen behöver dock energi för att existera, även då vi bara slappar på soffan gör vi av med energi till hjärtat, lungor, hjärnan och armen för att lyfta colaglaset till munnen, en vuxen människa behöver ungeför 1500 kcal för att hålla kroppen i god form vid vila, dvs du kan mumsa i dig 2 big macs, 1 ask pomfritt och 1 läsk under en dag, dock så är det kanske inte så vettigt med tanke på att det vore en ganska horribel frukost och inte så bra för hälsan.

Ok så nu vet du hur mycket du behöver för att existera, om du rör på dig lite, dvs arbetar vid skrivbord så behöver du kanske 1700-2000 kalorier, väger du mera så behöver du mera så klart då det krävs mer energi att lyfta och hålla igång en större kropp, håller du detta energivärde exakt så kommer du stanna på din nuvarande vikt.

Nu kan vi fundera på hur vi ska gå ned i vikt, det bästa är att försöka äta mindre än 1700 kcal, för när kroppen saknar energi så tar den lagrad energi (mer fysik här), det är fett och muskler, vi vill ju så klart bli av med fettet och inte musklerna därför är det vettigt att äta det som muskler gillar, dvs hålla en kost med mera proteiner i än vad man vanligt brukar ha så skit i pastan, det är kolhydrater och jättebra vid maraton pga det innehåller massa socker som är grymt mycket energi men inget vi bygger muskler på.

Som referens så är ungefär 1 kilo fett 6500 kcal, så kan du dra bort det från ditt energiintag under veckan så kommer du förlora ett kilo.

Vi tar upp miniräknaren (du har väl en gammal Ti-82 va?) och slår ut det på en vecka, 6500/7=928 kcal

Det är nästan 1000 kalorier under det dagliga intaget vilket gör att du hamnar på kanske 800 kalorier på en dag, det är lite mer än en big mac om dagen. (Fuuuuu vad lite)

Ok det är stramt och svårt att leva på, men det är så här måltidsersättningar funkar, ta tex modifast, de ska ätas 4 gånger om dagen och innehåller 200 kcal, det blir 800 kcal, dvs nästan 1000 under det dagliga behovet, du kommer då garanterat förlora 1 kilo i veckan. Det är tufft men du kan göra samma sak med vilken kost som helst, bara du har tillgång till en energitabell, och de finns överallt, testa googla bara eller som appar! Där kan du se att tex 3 ägg är ungefär 200 kcal och är en utmärkt frukost! Du hoppar då automatiskt på Lowcarb-tåget men det sparar vi till senare.

För att påskynda viktnedgången så är det dags att göra av med lite mera energi, det gör du enklast genom att gå, jag tex som väger 89 gör av med ca 350 kcal vid en 30 minuters promenad, det kan du antingen banka på minuskontor, dvs dra bort från de 6500 kcal från det kilot du vill bli av med eller äta lite roligare saker, tex mera proteiner för att hjälpa musklerna att bli större.

Mitt mål är 1+ kilo i veckan, det är inte att rekommendera under en lång tid, satsa hellre på 0,5 kilo så blir livet lite lättare, känner du sen för att öka träningen så kommer du automatiskt gå ned snabbare. Jag satsar på att göra av med 800 extra kcal per dag vilket gör att jag kan äta för 1600 kcal vilket blir bra frukost, middag och lunch (skippa inte frukosten!).

För att hålla koll på dina fysiska aktiviteter så rekommenderar jag appar som: runkeeper och fitocracy, de kan ge dig en siffra på hur mycket kalorier din aktivitet förbränner, jag går tex hem från jobbet och förbränner därmed 550 kcal varje dag och det håller runkeeper koll på och peppar mig att gå lite snabbare eller längre.

Så för att försöka avsluta en ganska lång post, se kalorier som din poängräknare i fitness-spelet du och jag ska spela, kan du gå ned 0,5 kilo på en vecka (-3250 kcal) vilket är en bra takt så har du highscore. Men kom ihåg att du ska må bra under tiden, känner du obehag så kontakta en läkare, är du svag och skakis så ät lite mera eller mer regelbundet. Din hälsa är viktigast!

Epic meal time, nu vet ni exakt hur groteskt mycket kalorier det är i deras awesome rätter!

Lycka till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s