Hej, dem första orden från Johan.

Detta första inlägg från mig är även en viktigpunkt i min träning, skall berätta bakåt lite så ni kommer att förstå varför.
Jag bestämde mig för att börja träna efter att under sommaren 2012 uppnått en vikt av hela 120kg samt att mina knän var helt slut(Om ni läst Om Oss så vet ni att jag har knäproblem). Hur kom en föredetta ishockeyspelare upp till denna extrema vikt?

Jag skall senare lägga upp en artikel jag jobbar på angående sockerberoende och jag kan kommer beskriva mitt extrema sockerberoende och hur jag kunde få ned behovet till ett normalt intag av sockerprodukter. Jag åt kolhydrater i större mängder och var sockerberoende i över 5 år vilket resulterade till den extrema viktökningen då jag fick min knäskada.

Jag har i dag passerat mitt första delmål med träningen, jag vägde in mig denna morgon på under 100kg. Vilket är fantastiskt. Jag bestämde mig för att börja äta nyttigare i augusti och vägde in mig på 115,3 i oktober, i mitten på oktober bestämde jag mig för att börja träna styrketräning på skolans gym. Jag har tränat 2 gånger gym i veckan och börjat träna Innebandy 1 gång i veckan fram tills i dag den  24 mars. Jag har under den senaste veckan fått beröm från både lärare och andra elever på min skola över min nedgång och det tydligaste beviset över min nedgång är att jag har haft ont i knät 1 gång sedan Julafton(innan var det varje morgon).

Under sommaren 2009 så började prenumerera på 2 youtube kanaler vid namn ShayCarl och Shaytards, dessa youtube kanaler är skapade av Shay Butler, en man som när jag starta prenumerera på dem vägde in på ca150kg.
Under 2011 bestämde han sig för att han skulle gå ner i vikt dels för att kunna orka med mer i sin vardag samt kunna leka med sina barn utan att bli så utmattad att han måste vila. Han har under hösten 2011 och våren 2012 gått ned 50kg genom att på sin nya kanal Shayloss ordna invägningar 1 gång i veckan med sina arbetskamrater. Den som gick ned mest per vecka fick en summa pengar att skänka till välgörenhet från alla förlorarna.

Jag har följt hans träning och viktnedgång varenda vecka sedan oktober och hans envisa attityd om att alltid forsätta även om det varit jobbigt, det har varit min egen största motivation, det har hjälpt mig att orka fortsätta istället för att dricka 3 liter cola och se på 4 filmer på en söndagkväll att ta mig till gymmet cykla 8km köra mina styrketränings rutiner. Shay sprang förra söndagen LA Maraton på under 4 timmar och tänk er då att han knappt kunde leka med sina barn utan att måste vila sommaren 2011.

Jag rekommenderar inte att ni blir lika intensiva som varken mig själv eller honom men det kan vara en bra motivation och ett bevis på att hårt arbete lönar sig.

Jag skall posta några länkar till ett program jag har använt på mobilen för att beräkna min viktnedgång samt till ShayLoss i slutet av inlägget.

Hoppas jag kommer att kunna inspirera er med träning och en eventuell viktnedgång

Välkommen till GetFitNerd
Mvh Johan Engström

ShayLoss:
http://www.youtube.com/user/ShayLoss

Libra:
http://www.appbrain.com/app/libra-weight-manager/net.cachapa.libra

Kommentera

